

סרט דוקומנטרי
התיעוד בארץ התחיל כבר בסוף המאה ה 19 ולא פסק מאז. ישראל מלאה נושאים ודמויות מרתקים שרק מחכים ל"עין המצלמה" של היוצר הדוקומנטרי.
ההיסטוריה העשירה, האתרים היפים, החדשות היום יומיות, ריבוי הדתות והתרבויות, מצוקה חברתית וכלכלית, כל אלו הם קרקע פוריה לעשייה הדוקומנטרית השוקקת הנוצרת כאן.
הליווי והייעוץ שלנו יתחילו משלב בחירת הגיבור ומציאת הרעיון: איך ועם מי לדבר, ועד לשלב הקרנת הסרט.
על הסרט הדוקמנטרי:
כשמתחילים ליצור סרט ישנה מלאכה רבה שקשורה באופן ראשוני ברכישת ידע. כשהחלום להפוך סרט למציאות מתקרב יש להבין את התהליך החל מפיתוח הנושא, הגדרת מטרת הסרט, בחירת הגיבור וניסוח הסינופסיס, דרך עבודה על תחקיר, עריכת ראיונות, הכרת אתרי צילום, מציאת פתרונות ויזואליים, כתיבת תסריט לצילומים, עבודת צוות במאי-צלם,
קווים מנחים וידע כללי על הסרט הדוקומנטרי:
1. סרט דוקומנטרי מול כתבת חדשות; על ההבדלים של העברת אינפורמציה ואמירה אישית.
2. איך לזהות נושא דוקומנטרי: אדם, מקום, אירוע, תופעה; הצגת נושאים
חברתיים באמצעות אנטומיה של דמות ותיעוד המקרה הפרטי.
3. איך לבחור גיבור לסרט: סיפור אישי מעניין, מרגש, עם בעיות אנושיות שניתן
להזדהות איתן; כשהפרטי הופך לכללי?
4. המרואיינים: איך בוחרים מרואיין טוב למצלמה. איך לתחקר מרואיין בלי
’לשרוף’ אותו.
5. מהו תיק הפקה – פורמט הגשה
6. מהו סינופסיס (תקציר) לסרט דוקומנטרי: הבהרת מוטיבציה ונקודת הראות של
הבמאי; השקפת עולם ומקומה בעשייה דוקומנטרית; האישי והחברתי.
7. עבודת הבמאי והתחקיר: פירוק המציאות לגורמים והרכבת הפאזל מחדש
8. עיבוד נתונים: חייו של הגיבור – מקומות, אנשים, תאריכים, סדר יום, בית,
משפחה, חברים, עבודה, אופי, תקוות, ציפיות.
9. הכרת אתרי צילום – התרחשויות קבועות, דמויות במקום, מבנה, סדר יום, נוף,
קולות; סיור מקדים ועבודת הבמאי בשטח לפני הצילומים.
10. יחסי במאי – מרואיין – מצלמה; הקשבה, אמפטיה, שמירת מרחק והתבוננות.
11. עבודת צוות בקולנוע דוקומנטרי: יחסי במאי-צלם-מקליט
12. יציאה לצילומים: השפעת נוכחות המצלמה על המציאות; בניית סדר יום
לצילומים בתיעוד דוקומנטרי – המציאות מול הסרט.
13. ניצול חומרים ויזואליים: איך להימנע מ"ראשים מדברים" – מקומות, אירועים,
פעולות.
14. צפייה בחומר הגלם וניתוחו: צילום, ראיונות (שאלות הבמאי), כיסוי ויזואלי.
15. עריכה – הגדרה מחודשת של הסרט ובניית תסריט מהחומר המצולם.
16. גיבוש תחקיר – התבוננות נוספת על הצהרת הכוונות
17. הגישה המתאימה לנושא הסרט: שפה קולנועית – מפגש בין צורה לתוכן.
ז’אנרים דוקומנטריים שונים ואיך לבחור ביניהם.
18. התסריט הדוקומנטרי כחומר עבודה לצילומים: מבנה דרמטי ונרטיב.
19. גורמים בהגדרת היצירה: זמן, מקום, סיפור מסגרת, תוכן, גיבור, הבמאי
והמציאות.
20. הגשת תסריט מוכן, דיון וניתוח לקראת צילומים.
21. תיק הפקה – לפני יציאה לצילומים.
22. הגיבור ומקומו בעשייה הדוקומנטרית : ניתוח מחודש של יחסי במאי-גיבור
בסרט דוקומנטרי – השפעת המצלמה על חיי הגיבור.
23. איך לביים סיטואציות – בנייה ו’שיחזור’ של סצנה דוקומנטרית; קצב פנימי
של התרחשות במציאות עם ובלי מצלמה.
24. יציאה לצילומים: בניית צילומים לאורך מספר ימים.
25. צפייה בחומר הגלם והסקת מסקנות: נוכחות הצילום והמצלמה, גיבוש מבנה,
בניית דמות הגיבור והתפתחותו לאורך ימי הצילומים.
26. פס הקול והמוסיקה – איך ל’עגל’ קצוות בסיפור בעזרת קריינות, ראיון
ומוסיקה.
מתוך הסרט הדוקומנטרי "צבא השחרור של גלעד"
הפקה: הגר קוט